Com a deures pel dia 9 d'Octubre havíem de trobar les idees principals i
els reptes dins un text de Zygmunt Bauman. Aquest parlava de l'actual
globalització, la impaciència, el valor del temps, el coneixement i el
compromís, principalment.
Bauman exposava al text que actualment aquelles persones que es feien
esperar tenien un cert reconeixement, mentre hi havia altres persones que
havíen d'esperar per ells, per la qual cosa hi ha certa jerarquía. En la posada
en comú amb el meu grup, vam estar d'acord amb aquesta idea, a més de pensar
que, tal i com explica el sociòleg, l'educació actual és una adquisició i que
això no hauria de ser així, perquè l'educació és un procés amb ritme propi que
dura tota la vida. Això és pot lligar amb la impaciència, i és que aquesta no
només la manifestem amb, per exemple, no voler cuinar o no voler mossegar una
poma, sinó que també a l'hora de buscar informació, actualment, amb internet,
podem trobar qualsevol concepte en menys d'un minut, o a l'hora de fer un
treball senzill, amb mirar la Viquipèdia o una altra plataforma tenim de
sobres.
A partir d'aquí, els reptes que vam localitzar a nivell de tota la classe
van ser -entre d'altres-: saber valorar un procés, practicar la paciència,
desaccelerar el ritme de vida, fer més accesible la informació a tots els
col·lectius, etc.
Vist això, a classe vam aprendre (alguns ja ho sabien, però per a mi va ser
un descobriment) que l'educació social és un dret de la ciutadania i una
professió de caràcter pedagògic, encara que la definició de l'Associació
Estatal de l'Educació Social (ASEDES) al 2007 era "dret de la
ciutadania que es concreta en el reconeixement d'una professió de caràcter
pedagògic, generadora de contextos educatius i accions mediadores i formatius,
que són àmbit de competència professional de l'Educació Social". A
més, afegeix que aquesta -l'Educació Social- possibilita que el subjecte pugui
accedir als diferents espais socialitzadors. Accedir a béns culturals que
ampliïn les seves perspectives educatives, laborals, d'oci i participació
social. És a dir, que l'Educació és per a tothom.
Les funcions que ha de tenir l'Educació Social, són, principalment:
acollidora i delimitadora, ja que la profesió ha d'abarcar les possiblitats
d'incloure una persona o col·lectiu per possibilitar el seu desenvolupament
cultural i educatiu, a partir d'acords, compromisos i límits amb aquests que
emmarquin una acció educativa amb la finalitat socialitzadora.
Movent-nos en un marc legal, l'educació s'estableix com un dels drets
humans, afegint que ha de ser gratuïta i accesible per a tothom (declaració
dels Drets Humans de 1948). A Espanya, dins la constitució de 1978, s'afirma
que tothom té dret a una educació i que es reconeix la llibertat d'ensenyament.
El problema actual, i que ja ve des de fa molt de temps, és que l'educació
és un dret que tothom hauria de tenir, sí, però les principals potències que
dominen el món fan que moltes persones no puguin accedir a ella. Actualment,
molts nens no són escolaritzats, són analfabets que treballen com a esclaus.
Molts nens dins els quart món no poden accedir a l'educació perquè l'Estat és
el principal que els hi treu, a aquests mateixos nens, els drets fonamentals
per poder viure. És el mateix estat que és el mateix estat que es burla de la
gratïtat posant uns preus immpensables a les matrícules universitàries que
priven de l'ensenyament a joves que podrien ser promesa. El mateix estat que
tracta l'educació com una cosa que s'ha d'adquirar, que has de comprar. És per
això que tant els hi interessa que sigui tan cara l'educació? Per què no ens
culturalitzem i no poguem treure'ls del poder?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada