Classe del 4 de desembre: la transnacionalitat de l'Educació Social


El 4 de desembre vam realitzar la última classe teòrica en referència a nous continguts de l'assignatura. Aquí vam parlar de les connexions que Internet ens ofereix per a fer possible la comunicació entre persones de diferents orígens. Així, ens vam submergir dins el tema començant per saber que el CEESC ofereix suport per educadors que vulguin anar a treballar a l'estranger, ja que hi ha diferents valors i coneixements segons els països on es vulgui anar, compta amb educadors que ja han viscut aquesta experiència, però no cobreix tots els països del món.

Logo de l'Erasmus+
 A nivell estatal, trobem el Consejo General de Colegios de Educadores Sociales, i a nivell internacional trobem la AIEJI, que desenvolupa diferents projectes en relació a l'Educació Social.

Un d'ells el vam veure a la conferència de persones sense llar, que és el Housing First. D'altres són el Be Youth Worker Today o l'Erasmus+, on joves expliquen temàtiques que ens afecten a tots. Programa formatiu per a joves que tracten temes d’educació, joventut i esport. La seva finalitat és millorar les competències claus, les qualificacions que permetin ampliar les perspectives de trobar feina. Fan referència a l’educació no formal, donen un títol i és bo per accedir al món laboral i per al CV, que reconeix les competències que tu aprens en aquest projecte, com la cooperació o el treball en equip. Fomenta la inclusió social i el benestar dels joves, obre un món de possibilitats als joves que no tenen aquestes oportunitats. Millorar polítiques de joventut, tant a nivell local com a nivell internacional. És per a joves de 13 a 30 anys. Les seves accions clau són: 1. Oportunitat de mobilitat per a joves i persones que treballen amb ells. 2. Oportunitats de cooperació per a la innovació i intercanvis de bones pràctiques. 3. Oportunitats per a recolzar la reforma de les polítiques. Aquests intercanvis són molt potents per poder portar a terme eines educatives, molts dels joves que participaven (en el cas del circ) són els educadors que ajuden als joves que participen ara. S’estableixen vincles entre les persones, la persona es desenvolupa personalment, així com el seu coneixement cultural, es fomenta la participació... 

Crec que aquesta classe ens ha apropat al voluntariat i a l’acció social que es fa dins aquesta experiència. Destacaria les opinions personals de les persones que diuen que fer un voluntariat internacional no únicament ajuda a les persones amb qui tractes, sinó que també t’ajuda a descobrir qui ets realment, a replantejar-te quins valors tens, a fer un intercanvi de cultura, llengua, i experiències que dins el teu context no podries viure. Penso que són oportunitats per a que joves que no tenen la possibilitat de viatjar a un altre país puguin fer-ho dins una comunitat de persones que es destinen al mateix, fer això ajuda a obrir el camp de coneixement de col·lectius amb menys oportunitats. També crec que és una de les poques avantatges que la globalització ens aporta, la interconnexió que hi ha, l’intercanvi de coneixements que poden ajudar a altres persones a un altre lloc del món que tenen un problema similar, ja que són problemàtiques globals. Un objectiu comú pot ajudar a establir vincles amb persones d’altres països. Hem après també quins són els programes de voluntariats europeus i com podem crear nous projectes a través dels coneixements obtinguts a altres llocs. També hem pogut apreciar que fora d’Espanya es valora molt més l’educació no formal i per plantejar un repte, és que a Espanya se li doni més valor. També hem vist que una vegada siguem professionals i, en el cas d’estar interessats, poder sortir del país sigui una opció que puguem contemplar per poder apropar-nos a altres cultures i disminuir els prejudicis i adquirir noves competències.

Comentaris