Els
dies de presentació dels treballs van ser al final de tot com a una cloenda de
l'assignatura. Ens vam organitzar de manera que equip exposaria el seu treball
en uns 10 minuts i després faríem ronda de preguntes. Aquestes entrades les
faré separant els dies novament, ja que és massa informació per a una mateixa
entrada.
CYBERBULLYING
|
Foto
obtinguda de UNICEF
|
Ens van explicar que hi ha dos
variacions del ciberbullying: el sexting i el grooming. Que l'assetjador de
l'institut pot acabar exercint mobing, violència domèstica, etc., i que té un
perfil violent, desafiant, mentre que la víctima es mostra com una persona que
te poques habilitats i recursos per fer front aquests atacs, són persones més
introvertides. Hi ha dos telèfons per poder fer atenció al bullying, un
espanyol i un català, però a cap dels dos mai atenen educadors o treballadors
socials. Com a actuacions d'èxit, es troba l'equip KiVa, que forma als nens que
exerceixen un rol de líder i després ells fan la formació a la resta de
companys. Com a reptes, és necessària més inversió pública, sensibilitzar més
la societat, treballar en xarxa i de manera comunitària amb els entorns de les
víctimes, etc. Com a mode de conclusions, s'ha de fer una reducció de la
inversió pública en aquest tipus de projectes, una relació família-escola i
formació especialitzada dels Educadors Socials.
REINSERCIÓ LABORAL D'EXRECLUSOS
Estudis demostrats
diuen que una persona que ha estat a la presó te opcions per tornar a
entrar-hi. S’ha de guiar a les persones que poder evitar-ho. Hi ha d’haver una
ajuda professional i és una activitat completament voluntària, s’ha de tenir en
compte la seva opinió, s’ha de tenir compte el seu cercle social. La
professional ha de dedicar el seu procés a través de les necessitats de cada
persona. Nivell de compromís d’aquesta persona i fer una avaluació i
diagnòstic.
L’educador ha de fer
entrevistes als presos, ha d’orientar i observar, fer que s’impliquin,
classificats per una major participació, càrrec del treball voluntari. Trobem
una manca de motivació, inestabilitat als grups, depèn dels coneixements, manca
d’espais, no treballar amb la família, problemes: pobresa, reinserció.
Actuacions d’èxit,
motivació, l’objectiu de CIRE és el de reinserir a la persona, també el
programa “reincorpora” de La Caixa, on es fan accions formatives d’àmbit
laboral, donen eines a les persones per poder adquirir més habilitats socials.
El Centre de menors Teresa de Calcuta opta per un programa amb gossos amb molt
d’èxit. Per la seva part, L’obra Mercedària aporta accions socioeducatives.
Com a reptes i
interrogants per als educadors, són necessaris els següents: creació de vincles
amb els usuaris, predisposició, treball en xarxa amb altres entitats. Com a
reptes per als expresos: reinserció laboral, social i normalització de la
situació.
Per finalitzar, com a
conclusions, és necessari saber la diferència entre l’educador i el treballador
social, el procés on l’educador ha de donar suport i acompanyament a
l’ex-reclús, fer treball comunitari, etc.
DIVERSITAT FUNCIONAL
I SEXUALITAT
No només tracta la
part física sinó que també l’emocional. El sexe és un dret de l’ésser humà,
s’han de desmitificar aspectes en relació amb la sexualitat, sobretot amb
persones amb diversitat funcional. Per a treure aquests tabús de la societat,
van crear els documentals Yes We Fuck i Vull Tenir Sexe. Alguns
d’aquests mites són que les persones amb diversitat funcional són persones
asexuals, que no poden tenir sexe, que son infants per a tota la vida, que no
son desitjats per ningú i, com a conseqüència, això porta falta d’autoestima.
Els equips de Tàndem Team i Sex Assistent són dues actuacions d'èxit que donen
suport a aquest col·lectiu, que volen superar l'estigma social associat a la
condició sexual, tot i que el segon no està legalitzat.
Comunament, trobem
una confusió entre assistent personal, que fa les tasques del dia a dia; i
l’assistent sexual, que realitza el treball terapèutic i físic. També es confon
amb la prostitució, que es refereix a tenir sexe a canvi de diners, pràctica no
legalitzada a Espanya.
Com a reptes:
l’educador social no juga cap paper dins aquest àmbit, necessitat de la
inserció de l’educador dins aquest tema, des de les institucions educatives
s’han de donar les eines necessàries per poder tractar la sensibilitat de les
persones amb diversitat funcional, crear vincles amb les persones que estan
dins de l’àmbit. S'ha de donar a conèixer la figura de l’assistent sexual,
fer xerrades, campanyes, tallers de sensibilització, orientació amb les
famílies i fer enllaç amb elles i les associacions per poder tenir més èxit.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada