Classe del 11 de desembre: primera ronda de presentacions de treballs

Els dies de presentació dels treballs van ser al final de tot com a una cloenda de l'assignatura. Ens vam organitzar de manera que equip exposaria el seu treball en uns 10 minuts i després faríem ronda de preguntes. Aquestes entrades les faré separant els dies novament, ja que és massa informació per a una mateixa entrada.

CYBERBULLYING



Foto obtinguda de UNICEF
Ens van explicar que hi ha dos variacions del ciberbullying: el sexting i el grooming. Que l'assetjador de l'institut pot acabar exercint mobing, violència domèstica, etc., i que té un perfil violent, desafiant, mentre que la víctima es mostra com una persona que te poques habilitats i recursos per fer front aquests atacs, són persones més introvertides. Hi ha dos telèfons per poder fer atenció al bullying, un espanyol i un català, però a cap dels dos mai atenen educadors o treballadors socials. Com a actuacions d'èxit, es troba l'equip KiVa, que forma als nens que exerceixen un rol de líder i després ells fan la formació a la resta de companys. Com a reptes, és necessària més inversió pública, sensibilitzar més la societat, treballar en xarxa i de manera comunitària amb els entorns de les víctimes, etc. Com a mode de conclusions, s'ha de fer una reducció de la inversió pública en aquest tipus de projectes, una relació família-escola i formació especialitzada dels Educadors Socials.

REINSERCIÓ LABORAL D'EXRECLUSOS 

Estudis demostrats diuen que una persona que ha estat a la presó te opcions per tornar a entrar-hi. S’ha de guiar a les persones que poder evitar-ho. Hi ha d’haver una ajuda professional i és una activitat completament voluntària, s’ha de tenir en compte la seva opinió, s’ha de tenir compte el seu cercle social. La professional ha de dedicar el seu procés a través de les necessitats de cada persona. Nivell de compromís d’aquesta persona i fer una avaluació i diagnòstic.

L’educador ha de fer entrevistes als presos, ha d’orientar i observar, fer que s’impliquin, classificats per una major participació, càrrec del treball voluntari. Trobem una manca de motivació, inestabilitat als grups, depèn dels coneixements, manca d’espais, no treballar amb la família, problemes: pobresa, reinserció.
Actuacions d’èxit, motivació, l’objectiu de CIRE és el de reinserir a la persona, també el programa “reincorpora” de La Caixa, on es fan accions formatives d’àmbit laboral, donen eines a les persones per poder adquirir més habilitats socials. El Centre de menors Teresa de Calcuta opta per un programa amb gossos amb molt d’èxit. Per la seva part, L’obra Mercedària aporta accions socioeducatives.
Com a reptes i interrogants per als educadors, són necessaris els següents: creació de vincles amb els usuaris, predisposició, treball en xarxa amb altres entitats. Com a reptes per als expresos: reinserció laboral, social i normalització de la situació.
Per finalitzar, com a conclusions, és necessari saber la diferència entre l’educador i el treballador social, el procés on l’educador ha de donar suport i acompanyament a l’ex-reclús, fer treball comunitari, etc.
DIVERSITAT FUNCIONAL I SEXUALITAT
No només tracta la part física sinó que també l’emocional. El sexe és un dret de l’ésser humà, s’han de desmitificar aspectes en relació amb la sexualitat, sobretot amb persones amb diversitat funcional. Per a treure aquests tabús de la societat, van crear els documentals Yes We Fuck i Vull Tenir Sexe. Alguns d’aquests mites són que les persones amb diversitat funcional són persones asexuals, que no poden tenir sexe, que son infants per a tota la vida, que no son desitjats per ningú i, com a conseqüència, això porta falta d’autoestima. Els equips de Tàndem Team i Sex Assistent són dues actuacions d'èxit que donen suport a aquest col·lectiu, que volen superar l'estigma social associat a la condició sexual, tot i que el segon no està legalitzat.
Comunament, trobem una confusió entre assistent personal, que fa les tasques del dia a dia; i l’assistent sexual, que realitza el treball terapèutic i físic. També es confon amb la prostitució, que es refereix a tenir sexe a canvi de diners, pràctica no legalitzada a Espanya.
Com a reptes: l’educador social no juga cap paper dins aquest àmbit, necessitat de la inserció de l’educador dins aquest tema, des de les institucions educatives s’han de donar les eines necessàries per poder tractar la sensibilitat de les persones amb diversitat funcional, crear vincles amb les persones que estan dins de l’àmbit. S'ha de donar a conèixer la figura de l’assistent sexual, fer xerrades, campanyes, tallers de sensibilització, orientació amb les famílies i fer enllaç amb elles i les associacions per poder tenir més èxit.

Comentaris